Zasady zdalnego nauczania
w Zespole Szkół Ponadpodstawowych w Pelplinie
w okresie od 25 marca 2020 do 10 kwietnia 2020
Podstawa prawna
Ustawa z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 20 marca 2020 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 20 marca 2020 r. w sprawie szczególnych rozwiązań w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19
1. Zasady ogólne
A. W Zespole Szkół Ponadpodstawowych w Pelplinie od dnia 25 marca realizowane jest zdalne nauczanie we wszystkich typach szkół. Oznacza to, że w Liceum Ogólnokształcącym im. ks. Janusza St. Pasierba, Branżowej Szkole I Stopnia oraz w Liceum Ogólnokształcącym dla Dorosłych, nauczanie odbywa się z zastosowaniem metod i technik kształcenia na odległość. Oznacza to, że nauczyciele w procesie edukacji wykorzystują wszelkie dostępne środki komunikacji, które nie wymagają osobistego kontaktu z uczniem.
B. Komunikacja z uczniem powinna być w pierwszej kolejności realizowana przez e-dziennik (platforma Librus) oraz z platformy epodreczniki . Nauczyciele mogą również wykorzystywać inne, wybrane przez siebie narzędzia i zasoby edukacyjne. Mediami nauczania mogą być: telefon, laptop, tablet, komputer stacjonarny, poczta tradycyjna, prace przekazywane przez ucznia za pośrednictwem szkoły
C. Kształcenie jest realizowane zgodnie z obowiązującym planem zajęć.
D. Nauczyciele, z pomocą przygotowanych i dostosowanych do potrzeb i możliwości uczniów materiałów, umieszczonych w sieci lub przesłanych bezpośrednio uczniom kierują procesem dydaktycznym:
-dają wskazówki,
- przekazują instrukcje,
- udzielają wyjaśnień,
- stwarzają warunki do pracy indywidualnej, grupowej i zespołowej.
E. Nauczyciele realizują tematy oaz zadania na bieżąco w taki sposób, aby pozwoliło to na zakończenie nauki w ustalonym terminie.
2.Sposób realizacji i ewidencjonowania zajęć
A. Nauczyciele realizują treści zawarte w podstawie programowej odnotowując każdą realizację zgodnie z planem zajęć. Jednocześnie dla każdej lekcji zostaje opracowany harmonogram i cele lekcji (w zakładce notatka w e-dzienniku). Ponadto za pośrednictwem e-dziennika nauczyciel przekazuje zadania domowe oraz materiały dydaktyczne (dokumenty, filmy, prezentacje oraz linki do odpowiednich stron).
B. Przeprowadzenie zajęć odnotowuje się w systemie Librus z zaznaczeniem opcji „Z” - zdalne nauczanie w miejscu frekwencji
C. Nauczyciele mogą planować przeprowadzanie transmisji poprzez sieć internet w postaci wideokonferencji, streamów oraz innych technik.
D. Podstawową formą kontaktu z uczniem powinien być system wiadomości w platformie Librus, jednak w celu ułatwienia interakcji możliwe jest również stosowanie komunikatorów internetowych, drogą mailową lub telefonicznie. W sytuacji braku aktywności ucznia nauczyciele przedmiotu zgłaszają problem do wychowawców. Wychowawcy systematycznie sprawdzają pracę uczniów w oddziale, komunikują się z wychowankami i ich rodzicami.
E. Pedagog świadczy pomoc pedagogiczną poprzez e-mail, system Librus, komunikatory internetowe i telefonicznie w godzinach pracy ustalonych z dyrektorem szkoły. Wspomaga wychowawców klas w motywowaniu uczniów do pracy w nowych warunkach. Animuje działania prozdrowotne, minimalizuje skutki zaburzeń związanych z sytuacją epidemiologiczną, inicjuje i koordynuje różne formy pomocy uczniom.
3. Zasady oceniania
A. Nauczyciele sprawdzają wiadomości i umiejętności uczniów w następujących formach:
1. Zdjęcia wykonanej pracy, dołączonego pliku, wyników zrealizowanego projektu,
2. Wypracowania oraz inne treści wysłane przez uczniów mogą być weryfikowane i sprawdzane programem antyplagiatowym udostępnionym w e-dzienniku.
3. Każdy nauczyciel opracowuje aktualizację Przedmiotowych Zasad Oceniania, którą publikuje za pośrednictwem e-dziennika do wiadomości uczniów i rodziców.
4. Zasady bezpiecznego korzystania z zasobów oraz zasady BHP
A. Nauczyciele i uczniowie korzystają jedynie z platform posiadających certyfikaty bezpieczeństwa oraz rekomendowane przez MEN. Wychowawcy klas zapoznają uczniów z zasadami bezpiecznej pracy.
B. Terminy wykonania zadań nie powinny być zbyt krótkie. Wiadomości i zadania od jednego nauczyciela (z jednego przedmiotu) powinny być przekazywane z zachowaniem równomiernego obciążenia ucznia w korelacji z innymi otrzymywanymi zadaniami z innych przedmiotów.
C. W komunikacji z uczniami należy pamiętać o zachowaniu właściwego dystansu w relacjach uczeń-nauczyciel. Prowadzona korespondencja może stanowić część dokumentacji przebiegu nauczania.